“VLAD BASARAB ŢEPEŞ / DRACULA – ISTORIE şi LEGENDĂ”
COLECŢIA de tip OPEN PHILATELY (standardele internaționale FIP)
Colecția este și MOBILĂ (planșele sunt expuse pe 3-7 panouri + suporți)
Colecţia este din clasa OPEN (adică include vederi, timbre, monede, hărți, manuscrise, poze etc. – orice are legătură cu subiectul urmărit) şi:
1) conţine 80 de planşe A4 (circa 500 de elemente) (5 panouri x 16 A4 color);
pentru că are o tematică structurată și modular, se poate
2) expune de la un minim de 1 panou (16 planșe A4) până la 7 panouri (120 de planşe A4 – circa 600 de elemente): doar personalul istoric / doar Dracula (percepția internațională) / doar legende / impactul cultural global / curiozități.
Există explicații la nivelul obiectelor incluse, a corelațiilor dintre acestea. La nivelul fiecarei planșe și apoi a grupărilor de planșe (per teme). Și întreaga colecție are un set de teme (plan – cuprins).
Cercetările realizate includ: hărţi vechi, documente inedite, tratate de istorie, imagini şi poze, diferite înregistrări etc. Colecţia exemplifică cel puţin 12 aspecte inedite (în raport cu bibliografia de referinţă, formată din peste 40 de cărţi de referinţă – despre aceste subiecte).
Fiecare planşă A4 ilustrează o întâmplare, un fapt, o situaţie, o concluzie. Include o serie de unicate (vechi de câteva sute de ani). Are o cromatică deosebit de frumoasă – vie – placută.
Obiectivele principale asociate colecţiei (cu 2 cele părți principale: Istorie și Legendă), sunt:
1) partea istorică: de a prezenta cât mai veridic, vizual, inedit şi plăcut – dar bazat pe cercetare, documente poştale, diferite înscrisuri din multe surse şi ţări – aspecte ale vieţii şi activităţii acestui domnitor, apreciat de istorici ‘crud dar drept’. Inclusiv cum a fost denigrat masiv cu noile mijloace: presa lui Gutenberg și propaganda oficială;
2) partea cu legende: de a prezenta impactul, contributia culturală si diversitatea la nivel mondial a mitului Dracula (post Bram Stoker). Prin multimea de personaje rezultate (directe si indirecte). Prin nuvele, carti, filme (universale, seriale, parodii, alte genuri), televizune (emisiuni, seriale / episoade), piese de teatru, muzicaluri, balet, comedie, cantece, audio carti, jocuri pe calculator – jucarii (si altele), benzi desenate, albume (foto – postere), turism, suveniruri, asociatii diferite. Toate ca forme de exprimare a unui set de nevoi – emotii umane. Fara includerea elementelor care pot fi considerate periculoase ori interzise;
3) de a de a prezenta cât mai exact diferenţele dintre personajul istoric Vlad Basarab Ţepes Dracula față de Contele Dracula din romanul cu acelaşi nume scris de irlandezul Abraham (Bram) Stoker;
4) continuarea dezvoltării / creşterii colecţiei – prin includerea de noi teme/ subiecte/ elemente;
5) creșterea expunerii și vizibilității internaționale și naționale (prin expuneri – parteneriate), prin noi participări la expoziţii şi evenimente internaţionale;
PALMARES – INTERNATIONAL ȘI NAȚIONAL :
1) Peste 30 de premieri în expoziții oficiale din care 13 internaționale: Polonia (2000), Danemarca (2001), Corea (2002), Spania (2004), Austria (2005), US – Whasington (2006), Belgia (2006), Ungaria (2003, 2009, 2011), Turcia (2007), Bulgaria (2010), Slovenia (2012) plus 3 organizate în România: Congresul Mondial Dracula 1995, Congresul Mondial Dracula 2003 (al III-lea), Congresul Mondial Dracula 2006 (al IV-lea), Efiro 2008; (a se vedea diplomele si medaliile primite);
2) A primit 11 medalii (aur, argint, bronz);
3) Colecția are o lungă tradiție (din 1979) de expuneri în București (capitala României) – atestată documentar semnătura voievodului Vlad Țepeș – pe cel mai vechi document cunoscut. Cel mai reprezentativ eveniment fiind cel din 2009 (“București 550 de ani”);
4) Expoziția este prezentată public cu ocazia diferitelor evenimente: aniversări (culturale, istorice), evenimente speciale (congrese internaționale etc.), educative etc.
Iată cum arată o expunere publică a colecției (de regulă pe o durată de 3-5 zile) într-un centru cultural
Prin localizarea şi expunerea colecţiei în Zona Snagov (la sediul Fundaţiei Snagov) se dorește:
a) constituirea primei şi principalei atracţii turistice (organizată, documentată şi prezentată la standarde internaţionale) din Zona Snagov, alături de care să se dezvolte alte câteva colecţii legate de istoria zonei Snagov incluse în Colecția Muzeală Snagov (avizată de Ministerul Culturii);
b) contribuție la creşterea atracţiilor turistice din Zona Snagov, astfel încât împreună şi cu alte contribuţii la dezvoltarea de noi atracţii turistice (şi mai ales infrastructura turistică), zona Snagov să reintre în circuitul turistic internaţional şi astfel să permită relansarea economică a zonei.
Colecția este expusă permanent la Snagov, în cadrul Colecțiilor Muzeale Snagov:
Romanul ‘Contele Dracula’ al lui Bram Stoker a constituit un izvor de inspiraţie pentru regizorii de teatru şi film, scriitori şi nu mai puţin pentru numeroase emisiuni filatelice. La nivel internaţional, a inițiat catalizarea şi începutul conştient al unei noi categorii de producţii care în prezent are un segment de piaţa stabil şi important (căci toate culturile includ personaje, mituri, obiceiuri şi preocupări – bazate pe acelaşi tip de emoţii şi la care – şi datorită stresului – oamenii moderni recurg chiar mai des decât în trecut la acest gen de producții). Astfel, identificatorul comun şi unificator la nivel global al întregii categorii de producţii şi piaţă asociată, este acest brand global Dracula (ajuns în acest stadiu – fără un managementul explicit şi conștient al specialiștilor şi / sau al vreunei corporaţii sau grup de interese).
În timp, s-au creat şi acumulat (voluntar şi mai ales involuntar) numeroase confuzii şi tendinţe de a amesteca personajul istoric cu personajul de ficţiune.
Colecţia îşi propune să adreseze exact aspectele legate de diferenţe şi asemănări dintre cele două personaje (mit şi realitate), acesta reprezentând un subiect care revine mereu ca întrebare centrală a turistilor (atât inainte cât mai ales după eventuala distracţie legată de personajul Dracula-Vampirul).
Considerăm că măcar în România trebuie să existe un loc (o sursă) care să abordeze direct acest subiect. Cu atât mai mult cu cât la nivel internațional, concluzia este că “brandul Dracula aparține românilor“.
Colecţia este organizată în paralel pe cele două personaje: istoric și legendar, accentul fiind pus pe Vlad Ţepeş și dimensiunea culturală. Obiectivul demersurilor este de a afla şi susţine adevărul despre fiecare personaj, într-o formă stiinţifică şi cât mai vizuală.
Diferite aspecte istorice sunt abordate prin teme dedicate, cel puţin la nivelul unei planşe A4. Astfel, subiectele tratate sunt foarte vizuale – caracteristică apreciată în mod deosebit de noile generaţii.
Prin această colecţie se demonstrează că Vlad Ţepeş a fost un domnitor sângeros pentru că a fost presat de conjunctură:
a) alternanța domniilor / subordonărilor / alianţelor (voluntare şi impuse) sub forma de vasalitate între creștinătate (via Budapesta) şi islamism (via Istanbul) în paralel cu plata tributului către Istanbul (datorată schimbărilor balanţelor de putere – pe fondul suitelor de cruciade europene şi a războaielor otomane în Europa);
b) lupte interne între coaliţiile boierilor ce sprijineau (alternativele): familia Dăneştilor, respectiv a Drăculeştilor;
c) practicile vremii (caracterizate prin pedepse crude, sângeroase, publice, în care au existat numeroși domnitori mult mai sângeroși dar mult mai puțin mediatizați și deci obiectiv percepuți public – decât Vlad Țepeș. Nu a fost nici inventatorul și nici recordmanul trasului în țeapă);
d) stoparea seriei lungi de trădări ale boierilor (în ultimii 58 de ani durata medie a unei domnii a fost de circa 2 ani);
e) dorinţa voievodului de asigurare a independenţei a UngroValahiei (Ţara Românescă + sudul Transilvaniei) prin introducerea, asigurarea şi respectarea unor noi reguli administrative (vame, taxe, drumuri şi circuite comerciale stricte, reguli etc.) care să genereze venituri, acumulare şi comunităţilor locale;
f) relaţii drepte între oameni (cu încredere şi predictibilitate) – în condiţiile prabuşirii valorilor arhaice din comunitățile locale sub presiunea numeroaselor hoarde de barbari ce au străbătut zona în ultimele sute de ani
Subiectul Dracula este foarte apreciat în special în Anglia şi SUA unde face deja parte din cultura locală şi există sute de cercetatori si o piață de zeci de milioane. În aceaste zone geografice există un interes mai redus pentru realitatea (originea) subiectului şi o preocupare mai mare pentru impactul şi potenţialul subiectului Dracula asupra publicului și abordarea ca afacere. Categoria turistica asociata este ”Dark tourism”.
Exemple de moduri de expunere a celor 1-7 panouri (interior / exterior) – fiecare a câte 16 planșe A4:
Prin prezenta vă invităm:
1) să vizitaţi și Palmares (30 premii dintre care 13 internationale)
2) să ajutați (subvenționați) pentru noi expuneri publice a acestei colecții private (în țară și străinatate)
Pentru mai multe detalii contactaţi-ne la office@FundatiaSnagov.ro / Tel: 0720 762 468