Online .. HomeSchool + (Referinte)

CUPRINS

1] NEVOI (principalele – in context Covid) identificate in noiembrie 2020

2] EDUCATIE Online .. HomeSchooling / Abordare +

3] REFERINTE / Termeni – Concepte – Bibliografie

4] RESURSE Educationale

5]
Cateva fragmente
(de inceputuri) de grupare a unor aspecte. Care merita completate si aprofundate (lucuru de echipa)
   5.1] Re-Pozitionari + dictionar si Context
   5.2] MOTIVATII
   5.3] OPORTUNITATI
  6] CONCLUZII – Recomandari

1] NEVOI (principalele – in context Covid) identificate in noiembrie 2020 (ver 1.0 / esantion redus si subiectiv // dar este un referential care se poate imbunatati si prin reactiile argumentate pe care ar fi bine sa le genereze):
1.1.) re: FAMILII (mai ales cu copii): Sa IASA in aer liber, in natura (ideal: padure etc.) unde sa se poata PLIMBA si reconecta la natura.
1.1.a) miscare – activitati in aer liber (oxigenare, efort, reconectare kinestezica – in cadru natural)
1.2) INFO (pentru „foamea de noutati – semnificatii” si interpretari) > IDEAL ar fi sa poata cineva/ceva sa le prezinte CE VAD + CE INSEAMNA etc. (chiar educatie)  si sa diversifice activitatile si atractiile din mediul natural (macar ca la un muzeu / expozitie) – desi ar fi bine sa „puna mana” (fara sa strice / streseze / deranjeze / riscuri etc.) [interactiv cu comunicare spontana si bidirectionala]
1.2a) PREZENTARI facute de o persoana fizica gen ghid, atunci ar fi acceptabile si ceva gen: panouri de informare / materiale scrise / link-uri la site-uri cu continut relevant adaptat la varste diferite

1.2b) orice alternativa ONLINE (via smartphone – internet / wifi etc.) prin care cineva “de la distanta” (peste 2m) sa ajute. Chiar daca cel care „urmareste” ar face-o (si) de acasa [daca nu poate sa „iasa” in natura]

1.2b1) perfect ar fi un Audio-ghid acccesibil direct din smartphone. Corelat cu subiectele / atractiile relevante, prin localizare GPS ori QR coduri sau orice alte semne vizibile (ex: marcaje etc.)

1.2b2) un prezentator  gen ghid (care sa mearga si singur) prin natura si (interactiv – credibil – antrenant) sa prezinte (interesant) CE vede si ce semnificatii si legaturi poate avea cu alte subiecte (functie de cei care urmaresc si ar putea interactiv sa intrebe – similar ca la Zoom/Classroom/video-chat). Deci sa preia intrebari directe de la cei care urmaresc. Sa se poata forma un (fel de) grup care din tesatura (neprevazuta) de intrebari de clarificare si solicitari (ex: „cum e pe cealalta parte?” etc.) – sa recreeze mai mult din interactiunea reala a unei ture – excursii cu ghid prin natura

1.3) re: EDUCATIE pentru copii – elevi (in general – in contextul curent, chiar la nivel international):

a) abordari online de calitate foarte buna in sensul mai complet de HomeSchooling.
Dar abordat proactiv si cu reala interactivitate si (re)conectare si (re)implicare a copiilor. (ex: abordare pull prin retorica si permiterea/stimularea creativitatii si haosului entuziast al copiilor si nu prin push al profesorului cu norma, demotivat, superior si strivit de istoria unor serii de elevi depersonalizati dar disciplinati sau macar care au invatat cel mai bine sa fie duplicitari).
Deci centrat pe stimulare retorica si a creativitatii – nu pe suite de definii, enunturi, memorare si reproduceri fara a intelege daca asa efort va folosi vreodata la ceva si ai si dovezi ca parintilor nu prea le-a folosit).
Este adevarat ca in prezent (si inca suntem intr-o curba a invatarii si adaptarii cu acest „online” la scara nationala / globala). Dar cam in peste 80% din ce si cum se „face” [in special in scolile de stat cu profesori in varsta, demotivati si cu mai putine competente digitale si de engleza etc.) – este mult inferior nivelului obisnuit din scoala de pana in 2020. In special prin indusa: reactivitate – neimplicare reala – demotivare reciproca – stresant – covarsitor prin monologurile profesorilor in fata unor prezente presupuse a elevilor cu camera video inchisa – totul perceput chiar ca punitiv si ostil (atat de copii cat si de cadre).
Astfel ca in mod firesc, creste nevoia de: „ceva” relevant, de calitate, accesibil si „diferit” – cel putin fata de majoritatea covarsitoare a „prea putinului” de continut si mai ales interactiune (pe care o avea dinamica scolara din clase). Toate acestea, inainte de a explora formele (si subiectele) prin care, educatia online – este covarsitor mai buna decat cea traditionala (si despre care inca se stie prea putin spre nimic);
b) daca tot stau copii aproape numai in fata ecranului (..) – macar sa se poata cumva re-conecta cumva si la natura.si un „afara” (outdoor) cat mai apropiat de „familiarul” si realitatea lor (in special – fata de realitatile virtuale din atatea jocuri cu batai – razboaie – curse si alte fantasme.
Inca nu putem explora individual si remote cu drone – natura (din lipsa de oferte si costuri mari). Si ar ramane eterna limitare (mai ales a copiilor) : „ce este ceea ce vad?” Si cum se coreleaza „cu restul”? Si sa existe DIALOG (nu monolog si o curicula pe 2-4 ani a scolii, care interzice copilului sa puna intrebari „aiurea” si in ivnvata sa se fereasca „sa deranjeze” si mai ales sa nu fie „sanctionat”. Astfel ca devine „disciplinat” dar isi reprima si ucide curiozitatea si implicarea (si incepe doar sa astepte … „sa se termine cumva”). Mai intai ora, apoi ziua, apoi saptamana, anul, scoala … viata;
De fapt, aproape orice (chiar si in online) poate atrage, chiar si numai daca este diferit de „orele de la scoala”.
IDEAL ar fi: „sa depinda de ce vor ei / de ce intreaba / corelat cu „suitele” naturale (de fapt chiar individuale) – de invatare, a copiilor. Un iures (aparent haotic) de intrebari intr-un grup de 3-8 copii este cel mai rapid acceleerator de invatare (si ceea ce se face prin training-uri costisiroare cu adultii din corporatii – pentru a-i „reinvia” cumva). E adevarat ca un iures similar in clase de peste 15 (mai ales 30) de copii – duce la blocaj (si zero utilitate). Dar numai pentru ca este mai ieftin sa imparti costurile de educatie la 30 decat la sub 10 (unde ai o interactivitate gestionabila si sinergica cu un efort rezonabil al adultului).
In CONTAST: un „cadru din sistem” genereaza dubla cenzurare si limitari (ca timp / succesiune – prin curicula impusa extern etc), livrare „rapida” de „volume” prin monolog in gresita ipoteza de „normare” a muncii si mai ales de la cea mai mare presupure gresita: ca elevii ar fi mereu si total deschisi, atenti, motivati – interesati (corelat si o chiar mai mare si gresita ipoteza: ca noile suporturi educationale sunt – mereu – „si mai bune”, mai ales pentru ca se schimba anual de nu le mai stapanesc nici cadrele);
c) continut educational (coerent si de calitate) legat de unele teme de nisa ca de exemplu NATURA (biologie / habitate / specii / etc. si activitati asociate). Dar si pe ce le lipseste cel mai mult „AFARA” (ourdoor) – si astfel (deci) – un mult mai bun substitut (daca nu se poate altfel). Fata de nimicul oferit curent (aud ca in medie copii ar mai iesi circa 4-7 minute per zi – daca „socotesti” cam cat a iesit „in ultima saptamana”);

d) lipsa de continut de calitate, mai bun, cu mai putine bariere culturale (in limba romana, de localnici si oarecare specific romanesc – daca e pe fond de relaxare). In special pentru parintii care isi retrag copii din sistemele educationale de stat si chiar private (link la studii re motivatii – studii: a, b).
e) interactiunile online sa fie corelate si cu ceva obiective educationale (preferabil: curicule educationale). IDEAL ar fi sa urmeze standarde (si in vederea) unor evaluari pe sisteme gen UK (Commonwhealth). Referinte (etalon) util mai ales ca cei care retrag copii de la scoli, sa poata (ulterior refolosi ceea ce fac copii) si in final sa se coreleze cu demersurile pentru „echivalarea educationala” (mai multe detalii – la cerere / cea mai buna referinta in Romania este CEREHARD)

EDUCATIE Online .. HomeSchooling / Abordare +
Trebuie abordata ca o provocare (ireversibila) care trebuie sa aduca plus-valoare si nu ca un compromis pasager. Deci chiar o oportunitate in care daca iei initiativa (esti proactiv) – vei fi mai avantajat.
Iar HomeSchooling-ul este (de fapt) chiar si un fel de reintoarcere si recapacitare a ceea ce a fost bun, inainde de „industrializare” si „impunerea” educatiei (cu mixul de +/- care dau o rezultanta dependenta de multi factori, insa care nu duc in mod cert, universal, exclusiv – la superioritate, calitate)
Astfel ca trebuie reconsiderat dintr-o perspectiva mult mai larga (despre educatie si invatare) in contextul tehnologiilor existente si a multimii de reusite (chiar daca aparent – punctuale si la scara mica). Insa – orice (din perspectiva istorica) a pornit de (chiar si numai) o prima persoana.
Deci educatia Online  … HomeSchoolingul va deveni (ramane) in viitor o permanenta (ce putin in parte in unele domenii, dar mult marita fata de 2020) iar in unele domenii – devine covarsitoare (si poate chiar exclusiva).

.. Aici (la cerere) se poate completa cu o intreaga dizertatie. Daca este interes, putem completa. Insa (deja) cam tot ce este relevant se regaseste prin link-urile din (urmatoarea sectiune)

3] REFERINTE / Termeni – Concepte – Bibliografie (ver 1.0  / in buget de 12 ore)

Note (disclaimer):
n1) Mai jos sunt prezentate niste grupari de termeni, concepte etc. – cam toate avand link-uri la cam cele mai relevante (prime) referinte (definitii si prezentari) – disponibile in internet. Obligatorii pentru o adecvata gestionare a semanticii (schimbatoare!) acestor domenii / subiecte;

n2) Deci lipsesc (intentionat – in aceasta etapa si forma) „vorbele cu rol de conectare” si mai ales de creare a unor anumite interpretari. Le puteti face dvs. Eu am incercat sa (va) economisesc (peste 12 ore) – aducand-ule intr-o „proximitate” in care puteti dvs. umple din goluri.
Apoi. Dvs. faceti “traducerile” (ca semnificatii) si mai ales corelatiile. Demers dependent de capacitatile fiecaruia (..) si de motivatiile (fata de aceste subiecte)
n3) am avut in ultimele zile mai multe discutii cu persoane aflate in roluri, cu pozitii si interese – chiar foarte diferite. Astfel ca a trebuit sa folosesc (aproape mereu) alte “extractii” si corelatii aferente suitei de linkuri prezentate (mai jos). Pe alta parte, cei cu care am vorbit, eu nici macar nu pot considera ca reprezinta vre-un fel de esantion (si mai ales relevant). E mai degraba ce faceam la marketing (in situatii complet noi) si se numeste „exploratory research” (care poate avea niste criterii de consistenta – pe care aici si acum nu le am – dat fiind vastitatea subiectului)
n4) La cerere (si cred ca este nevoie) – diferite grupuri de parinti si profesionisti in educatie, au nevoie sa discute pana cand internalizeaza bine (cu +/- si implicatii variate) – acest “nou univers”, impus atat de violent (ca mix de durata / marime a schimbarii / limitari multiple: bani, putere de intelege, conflicte multiplicare social etc.). Suplimentar – decidentii politici (ignoranti, corupti etc.) – raman parte a problemelor (pe care le vor multiplica)
n5) Devine evidenta decizia unor adulti (familiii – chiar din cele mai educate si potente financiar) sa evalueze oportunitatea si fezabilitatea (chiar si a) restragerii copiilor din scoli (stat/privat) si “construirea” unui “ceva” in mod proactiv, via Online .. HomeSchooling. Mizand pe niste “puncte” de evaluare (in timp / ani) atat pentru compatibilitate (gen echivalare necesara) dar mai ales pe rezultate (chiar superioritate).

3.1] Termeni (definitii) + Concepte: 
> learning theory (education)
> Homeshchooling  (articol esential) /  compulsory education (centralized = state system) / independent schoolunschooling  / autodidactism / distance education .. online  = educational technology +x
/ e-learning / blended-learning / experiential-learning / virtual learning environment / gaming / competition /
MOOS = masive open online courses  +a, +fee-certification, / furnizori: ex : edX, Udemy, MIT, Coursera etc. 
reinforcement – Skinner  +x
/ informal learning > “Scoala Altfel” = 5zile / life skills + cele de auto-gospodarire: curatenie – gatit etc. + Vocational education (“tehnicieni”) – DIY /
multiple intelligences (de dezvolat) +n

3.2] CE se invata?: > qualification frameworkEQF / UK national curriculum   / Standarde OcupationaleCentre de evaluare  +  competencecore competency4 stages of competenceskillcompetence (human resources) + (Commonwealth approach .. UK) 
> (recomand) STEM (Science, technology, engineering, and mathematics)Learning standards /

3.3] CUM evaluam: (cei mici – FilBrit / level A – UK /  SAT / GMAT / (professional – associations) Core Knowledge – Competentce – Skills / KPI – performance indicator / continuos learning = life long learning w learning cycles 

3.4] De catre (facilitat de)
: parinte / tutor / mentor / profesor / homeschool cooperatives = asocieri / in comunitati – la serviciu > learning oganization with knowledge management

3.5] Asociatii / Organizatii: 
PENTA / ,, si multe altele .. (depinde ce si de ce te poate interesa)

3.6] In Romania:
3.6.1) (asociatia) CEREHARD /+ pagina Facebook CEREHARD Romania (grup privat)
3.6.2) Legislatie relevanta: a / bordin 5638 din 28.09.2020 / metodologie
3.6.3) Exemple (diverse): Blog1 / 

4] Resurse Educationale
(inceput – exemple de colectii, nerelevante >> aici este oportun a se lucra in echipe la un Knowledge Management structurat pe varste – nevoi – tipuri etc):
1) planuri .. VOOKS / Reading Corner
2) activitati – roluri: TpT
3) mini module cu micro-credite (recunoscute): Future Learn
4) site-uri: dedicate si “combinate” …
5) activitati outdoor + (mini) cercetare STEM:
5.1) Fundatia Snagov: in padure – lac ori Centrul de Biodiversitate cu acvarii si terarii (biologie – biodiversitate – conservare 20 activitati pe grupe diferite de varste, kinestezice si combinate cu online si evaluari). Circa 20 de activitati (derulate cu circa 6000 copii – tineri)
5.2) Foto – film (natura – peisaje – macro + principii si tehnici): Fundatia Snagov. Jocuri (de-a reporterul), expo foto tematice
5.3) DIY (set de 8 “constructii”) si/sau exemplificarea si utilizarea unor seturi de scule (pt reparatii si confectii): lemn – metal – electric – electronica – creativitate 
5.3) caluti si interactionari / …

5.1) Re-Pozitionari + dictionar si Context:
1) educatia (copiilor) s-a facut pana relativ recent de familii si in comunitatile locale. In prezent asa ceva se numeste homeschooling si este mai avansat in tari precum Australia, Canada, UK, USA;
2) Sistemul educational centralizat are la randul sau avantaje si dezavantaje. Variatiile sunt mari si in crestere (exista si tari cu rezultate foarte bune precum Japonia) diferentele fiind date cultura, organizarea sociala etc.;
3) in Romania, sistemul educational de stat este in prabusire. Demotiveaza si intarzie pe cei dotati. Tinerii au nevoie de competente reale, utile (corelate cu cererea pietei) si cu recunoastere (si) internationala. Se mentine si tendinta de plecare din Romania – dupa adolescenta;
4) (totusi) Romania permite sisteme educationale alternative si deci si testari in alte tari si apoi echivalari in sistemul national. Vezi si CEREHARD etc;
5) aproape oricine poate invata (aproape) orice cu ajutorul noilor tehnologii si a accesul (inca) liber la fantastic de multa informatie de calitate. Mai ales daca are un mentor (supervizare), motivare si rezultate reale si apreciabile. Astfel ca invatarea online, homeshcooling-ul si alte cateva zeci de variante si combinatii – multiplica sansele celor care sunt proactivi (la nivel individual, de familie, comunitati etc.)

5.2) MOTIVATII:
1) sanatate prin reducerea stresului si intarirea / refacerea  sistemului imunitar se realizeaza prin activitatile in natura + re-conectarea cu mediul (vizual, sunete, mirosuri, univers si interdependente naturale);
2) educatia tinerilor – trebuie sa continue. Macar online (din / cu)  despre natura. Mai descentralizat si cu rezultate (tinand cont de dezintegrarea sistemului national, puternic demotivant, fara crearea de competente relevante si corelate cu piata si cu rezultatele – in prabusire);
3) participarea concreta (ture ghidate in natura si activitati asociate) – se pot face in conditii (si limitari) impuse administrativ – in moduri care variaza in timp (..);
4) Fundatia Snagov (si parteneri ai sai) – are o oferta diversificata pe grupe de varsta si modalitati diferite de livrare (inclusiv online si chiar offline). La care dorim sa adaugam suite de lectii (cu teme + lucru individual si evaluari – asociate unor curricule, compatibile cu unele sisteme si platforme/standarde – ex: UK)

5.3) OPORTUNITATI: :
1) orice adult > familie > (mica) comunitate // asociatie profesionala,
poate in prezent (de fapt de prin 2010) prin internet si cu suport MIT – sa isi creeze un Knowledge Management multimedia cu care sa isi asigure capacitatea de (re)creare a unor competente atat profesionale cat si in restul categoriilor (..);
2) viitorul (..) depinde de alegerile pe care le face fiecare generatie de adulti – cu / despre educatia copiiilor (urmatoarele generatii);
3) rata schimbarilor majore este in prezent de cateva ori mai mare decat durata unei generatii (si deci – si mai – dificil de facut alegeri optime). Putine alegeri vor fi bune – cele mai multe, nu – desi (prin tehnologie) sanse marite pot avea chiar si cei defavorizati;

6] CONCLUZII – Recomandari:
# Note ( Constantin Turmac):
a) educatia alternativa (in toate formele ei) consider ca poate fi mai buna decat educatia obligatorie (minimala) numai pentru o minoritate formata din: familii echilibrate si cu o buna situatiei financiara, copii-tineri proactivi si autodidacti. Adica necesita resurse (costuri) medii (ca bani si timp direct alocat per copil-tanar). Si (firesc) rezultatele pot fi mai mari (decat mediile, mai sus descrise). Deci educatia (minima) obligatorie (in sine) nu este de comparat si deloc de eliminat la nivel national. E suficient sa fie permisa educatia privata cu un sistem de testari – echivalari riguros si predictibil.
b) (preconditii): resurse materiale (calculator + internet) / digital literacy  / engleza / critical thinking si problem solving 
c) in 2020 (context – Covid), tehnologia permite o combinatie intre: distance-learning / e-learning la care recomand blended-learning si cat mai mult kinestezic learning / facilitat de mentori – modele. In scopul obtinerii de competente-abilitati care vor fi evaluate in moduri previzibile (si simulate). Pentru noua generatie – este extrem de important sa se utilizeze sisteme educationale care sa produca competente-abilitati (profesii) testabile si recunoscute la nivel global (prin evaluari independente). Corelat cu invatarea pe intreaga durata a vietii
X) Propun organizarea unor grupuri de parinti (colective) prin alegerea unor teme si structurarea de resurse educationale. De exemplu – de completare – diversificare si specializare a celor existente la Fundatia Snagov. Pe care le pot “negocia” si oferi in “barter” cu alte grupuri (de parinti) din tara (toti – preocupati de alternative educationale)
Y) Fundatia Snagov pune la dispozitia unor grupuri de parinti sediul si resursele sale (in formatul “time-sharing“). Adica, un grup de 8-20 de familii cu copii, utilizeaza resursele Fundatiei Snagov recurent in ziua X intre orele Y-Z
Z) Propun finantarea unor suite de proiectele prin platforma Patreon (rezultatele fiind fie accesibile public fie utilizabile doar in cadrul unei comunitati – care decide in timp cu cine – ce – cat – cum le schimba prin ceva gen “barter” pentru a extinde “virtual” propriile resurse)

## Particularitati: Homeschooling during the 2020 COVID-19 pandemic: interesante sunt formele de organizare nou aparute: Pandemic pod / Family co-op / Family bubble / Micro school